Ab Straatman over zijn passie Longevity

15 september 2015
Ab Straatman - LongevityPutten uit de Bron

In onze reeks ‘Putten uit de Bron’ sprak  Ab Straatman gisteravond gepassioneerd over Longevity. Hij deelde op inspirerende wijze zijn visie op gezond en vitaal oud worden. Op deze goed bezochte avond reikte hij de deelnemers op overtuigende wijze handvatten om zonder ziekten, rollator of andere hulpmiddelen minstens 120 jaar oud te worden.

Ab Straatman: “De wil om vitaal oud te worden is momenteel sterker dan ooit. Dat zie je heel mooi terug in de vele onderzoeken op het gebied van Longevity”. Inmiddels worden over de gehele wereld miljarden besteed aan wetenschappelijk onderzoek op dit gebied. Grofweg zijn deze onderzoeken te verdelen in vier groepen:

1. Medicijnen (de wonderpil) om allerhande (ouderdom)kwalen tegen te gaan;
2. Chirurgische en cosmetische ingrepen om je er jonger uit te laten zien;
3. Genetische manipulatie om het ouderdomsproces te vertragen;
4. Lifestyle om je dagelijkse leven gezond en vitaal in te kunnen richten.

“Je kunt prutsen aan je lichaam wat je wilt, maar juist uit die enorme aantallen studies blijkt dat een gezonde lifestyle hét grote verschil maakt. Daar kan geen pil tegenop”, hield Ab de aanwezigen voor.

Vijf succesgebieden

Gepassioneerd, maar praktisch en ‘down-to-earth’ gaf Ab vervolgens inzicht in de vijf gebieden van Longevity die volgens hem het meeste succes opleveren voor een duurzaam verhogen van je welzijn, welbevinden en supergezondheid. Op een geanimeerde wijze onderbouwde hij zijn inzichten met wetenschappelijke studies (onder meer naar de zogenaamde ‘Blue Zones’) en voorbeelden uit de praktijk.

1. Community

Het hebben van veel familie en vrienden, waarmee je lief en leed kunt delen, en het oprecht behoren tot een gemeenschap blijken de belangrijkste factoren voor een lang leven. Mensen die zich open durven stellen, oprecht kunnen verbinden met anderen en die liefde en zorg kunnen delen, leven over het algemeen jaren langer. In de zogenaamde ‘Blue Zones’ zie je dat duidelijk en heel mooi terug. Ieder lid van de familie of de gemeenschap draagt zorg voor de ander, staat als vanzelfsprekend voor elkaar klaar en deelt samen oprecht lief en leed.

2. Stressmanagement

Stress is een grote, remmende en ziekmakende factor, maar is ook op vele manieren te ‘managen’. Er zijn tegenwoordig gelukkig vele, vaak hele simpele oefeningen te doen om je stressfactor onder controle te houden. Zo blijkt uit studies dat Hart Activatie oefeningen (duren slechts enkele minuten) een impact hebben van wel 8 uur. Ook meditatie en yoga zijn goed. En zelfs een dagelijkse wandeling van 25 minuten heeft een enorme positieve invloed op je stress-level.

3. Voeding

We eten steeds slechter en steeds meer junkfood. Ook is onze voeding steeds meer gemanipuleerd en worden we door de commercie voorgehouden dat bepaalde producten gezond voor ons zouden zijn. Er wordt tegenwoordig eerder gekeken naar wat we lekker vinden en waar de ‘industrie’ veel aan kan verdienen, dan naar wat ons lichaam nu werkelijk nodig heeft. ‘Momenteel ben ik, samen met mijn zoon IJsbrand, bezig om een voedingsgezondheidsladder op te stellen, van erg ongezond (junkfood) tot super gezonde voeding. Die ladder komt begin volgend jaar beschikbaar”, aldus Ab.

4. Beweging

“Je hoeft echt niet voor 1 a 2 uur per week naar de sportschool. Veel mensen doen dat voornamelijk om er lichamelijk mooi uit te zien”, betoogde Straatman. Naast aanraders zoals je gewone, dagelijkse bewegingen en niet te veel achtereen te zitten, zijn er praktische en simpele oefeningen die werkelijk al je spieren activeren en die je dagelijks gewoon op je werkplek of thuis kunt uitvoeren. Dat blijkt veel effectiever. Natuurlijk heeft ook de dagelijkse wandeling een uiterst positief effect.

5. Zingeving

Mensen met een duidelijke missie en passie leven langer. Zij zijn met hun hart verbonden aan hetgeen ze nastreven en uitvoeren. “Kijk zelf maar eens wat er gebeurd met mensen die zo gepassioneerd kunnen vertellen over hun onderwerp. Let dan eens op hun houding, ademhaling, hartslag, uitstraling en gezichtsuitdrukking”, nodigde Ab de deelnemers uit. Die missie en passie geeft hun iets om voor te leven; het geeft ook zin in het leven. Zingeving geeft vreugde en vreugde zorgt ervoor dat het lichaam automatisch allerlei gezonde stoffen aanmaakt.

Ons hart is de kern

Aan het eind van deze inspirerende, interactieve avond benadrukte Ab Straatman nog eens dat veel van de genoemde lifestyle onderdelen terug te voeren zijn naar een belangrijke functie voor ons hart. Het is niet alleen onze pomp voor het transporteren van het bloed; het is ook de kern voor onze liefde en onze connectie met anderen, en zelfs de bron van onze zelfliefde. “Dat klinkt uiterst zweverig”, gaf Straatman toe, maar ook hier laten (recente) wetenschappelijke studies onbetwist zien dat het hart ook stofjes kan aanmaken, die vrijkomen zodra wij liefde geven, een diepe verbondenheid voelen met een ander of onszelf volledig aanvaarden zoals we zijn. En die stofjes (inmiddels ook wel ‘love potion’ genoemd) hebben een geweldig positieve uitwerking op onze gezondheid en ons welzijn en welbevinden.

Ab Straatman eindigde zijn betoog over Longevity met de uitnodiging aan alle aanwezigen om elkaar over 50 jaar opnieuw te treffen om ieders ervaringen dan uit te kunnen wisselen.