ICMC De Bron in radio-uitzending De Goede Zaak

De Goede ZaakOp vrijdagavond 21 oktober jl. was André ten Have, directeur van ICMC De Bron te gast bij het radioprogramma De Goede Zaak van Den Haag FM. Naast uitleg over onze manier van multidisciplinaire behandelingen werd uitgebreid stilgestaan bij onze visie en activiteiten op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid en maatschappelijk ondernemen.

Klik op onderstaande foto (en scroll vervolgens naar beneden) om fragmenten van het interview te beluisteren.

De Goede Zaak: Gezondheidscentrum De Bron mengt regulier en niet-reguliere zorg om patiënten beter te krijgen

 

Brood als jodiumbron?

door: Wim Giphart

Onlangs was in het nieuws het advies van een endocrinoloog om beslist wel brood te eten. Dit advies was gebaseerd op het feit dat brood jodium bevat.

broodVan nature bevat brood echter helemaal geen jodium. Het wordt er aan toegevoegd door middel van bakkerszout. Dit is gejodeerd zout dat 6500 mcg jodium bevat per 100 gram. Jodium is een spoorelement. Het wordt zo genoemd omdat we er zeer weinig van nodig hebben, namelijk microgrammen (1 microgram is 1 miljoenste gram). De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen is 150 mcg. Voor zwangere en zogende vrouwen wordt 175 tot 200 mcg dagelijks aanbevolen. Jodium is belangrijk voor de schildklier en voor de ontwikkeling van het (ongeboren) kind.

Ter bestrijding van krop (een vergrote childklier ten gevolge van te weinig jodium) is in 1968 het gebruik van gejodeerd zout voor de bereiding van brood verplicht gesteld. Dit wordt bakkerszout genoemd. Sinds 1985 is dit niet meer verplicht, maar het wordt nog veelvuldig gebruikt. Eén boterham bevat ongeveer 20 mcg jodium.

De zee is zeer rijk aan jodium. Al het voedsel dat uit de zee komt bevat jodium. Vis, schaal- en schelpdieren bevatten 150 mcg per 100 gram. Langs deze weg is het dus zeer eenvoudig aan voldoende jodium te komen. Je hebt dan geheel geen brood nodig. In de oertijd, toen de mens voornamelijk in het land-water-ecosysteem leefde kreeg hij dus makkelijk voldoende jodium binnen. Maar goed ook, want toen bestond er geen brood.

Mensen die dus liever geen brood eten lopen geen enkel risico als ze voldoende zee voedsel eten. Zeewier bevat zelfs 10.000 tot 260.000 mcg per 100 gram. Daar heb je dus heel weinig van nodig. Mensen die deze producten liever ook niet eten en ook geen brood willen kunnen gemakkelijk aan voldoende jodium komen via een kelptabletje, dat veelal 150 mcg jodium per tablet bevat.

Het is trouwens vreemd dat alleen jodium werd genoemd als belangrijke stof voor de schildklier. Er is nog een spoorelement dat van belang is: selenium. Het komt nauwelijks voor in onze bodem, waardoor gewassen het ook nauwelijks bevatten. Selenium zorgt voor een belangrijke omzetting in het complexe geheel van schildklierhormonen. Paranoten vormen een belangrijke bron van selenium. Vier paranoten zijn al voldoende om de dagelijks behoefte te dekken. Daarnaast speelt selenium een belangrijke rol in onze ontgiftingscapaciteit.

Brood hoeft dus niet als jodiumbron. Er zijn voldoende alternatieve bronnen.