Hoesten tot 160 km per uur

De huidige griepepidemie duurt maar voort en vele mensen liggen met koorts, in combinatie met hoesten, loopneus, keelpijn, hoofdpijn of spierpijn in bed. Heel vervelend en goede hygiëne (handen wassen en verschonen), goed blijven eten en vooral drinken, veel slapen en dus gewoon ‘uitzieken’ lijken vaak de enige remedie. Beterschap!

Je voelt je al ellendig en het hoesten lijkt de zaak alleen maar pijnlijker en erger te maken. Om je keel te sparen probeer je het hoesten uit te stellen, maar de prikkel in je keel staat dat niet toe!

Maar wat gebeurt er bij het hoesten, wat moet je doen en wat zijn de tips?

Hoesten en schrapen van de keel zijn reacties van ons lichaam om slijm en stofdeeltjes te verwijderen om zo de keel, de longen en de luchtwegen schoon te houden. Dit is natuurlijk nodig als je verkouden bent of een griep te pakken hebt.

Hoestreflex

Als je hoest, spannen de buikspieren zich aan. Vervolgens worden de stembanden met veel spanning dicht gezet waardoor de druk in de longen wordt verhoogd. Daarna ontsnapt de lucht met een fikse kracht (=hoestreflex) en daarbij openen en sluiten de stembanden zich met een flinke klap. Een hoestreflex is krachtig; met 120 tot 160 kilometer per uur wordt lucht naar buiten geperst.

Op die manier  komen stof- en/of slijm- deeltjes los en verlaten langs de stembanden en via de mond het lichaam.
 Omdat slijm wel heel hardnekkig vast kan blijven zitten moet je een paar keer achter elkaar hoesten met als gevolg dat het slijmvlies van de stembanden geïrriteerd achter blijft.

Sommige mensen hebben blijvend last van slijm of een droog, kriebel-gevoel. Ze proberen dat weg te krijgen door hun keel te schrapen, want dat is een manier om de slijmvliezen langs elkaar te wrijven en de boel wat vochtiger te maken.

Door de keel te schrapen laat je de stembanden langzaam en continue zwaar trillen om zo slijm los te maken. Deze zware trilling is slecht voor de stembanden. Bovendien drogen de stemplooien dan uit doordat de uitstromende lucht ze droog blaast zodat de slijmvliezen weer extra hard aan het werk gaan om te zorgen dat de stembanden snel weer vochtig worden….door nog maar eens te schapen. Zie hier de vicieuze cirkel waarin je terecht komt!

Prikkeling van de slijmvliezen kan komen door :
  • een infectie. Door bijvoorbeeld verkoudheid, griep en bronchitis zwellen de slijmvliezen op en vormen extra slijm, dat door hoesten wordt afgevoerd: natte hoest.
  • verontreinigingen in de lucht. Bijvoorbeeld sigarettenrook en stof: droge hoest.

De slijmvliezen van de longen zijn bedekt met trilhaartjes, die slijm en stof afvoeren. Door roken worden de trilhaartjes kapot gemaakt, waardoor het slijm in de longen achterblijft en gaat irriteren. Door die prikkeling ontstaat het bekende rokershoestje, waardoor de slijmvliezen steeds meer geïrriteerd raken.

Niet hoesten en schrapen dan maar?

Het lichaam wil slijm en prikkeling kwijt. Dus niet schrapen of de hoest even “inslikken” lijken even te werken, maar heel snel komt de drang om te hoesten of te schrapen toch weer terug.

Tips:
  • Veel water, thee drinken;
  • Stomen met zout, kamille, thigh of salie in het water;
  • Neusspoelen met NaCl 0,9%;
  • Pastilles om op te zuigen met kamille, tijm of salie (eucalyptus kan erg prikkelen);
  • Eventueel codeïne om prikkel te dempen;
  • Ontspanningsoefeningen specifiek voor de keelspieren want bij chronisch schrapen is deze spierspanning constant veel te hoog hetgeen weer een trigger is om nog maar eens te schrapen;
  • ………..stoppen met roken??? Is maar een suggestie!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.