Heb jij wel eens buikpijn …. van het lachen?

Weet je nog wanneer je voor het laatst schaterde van het lachen? Voel je nog wat het met je deed, met je lichaam en je geest? Kun je je nog herinneren hoe aanstekelijk dat was voor je omgeving? Zeker weten dat je je stukken beter voelde. Lachen is immers goed en gezond. Lachen laat je stralen, versterkt je gevoel van eigenwaarde, verminderd dat kritische zelfbeeld, verlaagt de stress en verhoogt het gevoel van geluk en hapiness. Een goedkoper en effectiever medicijn bestaat er niet!

Buikpijn van het lachen

Daarom vind ik het zo mooi dat de lach momenteel aan alle kanten ook wetenschappelijk wordt bestudeerd. Uit recent onderzoek komt een aantal feiten naar voren die we diep van binnen eigenlijk al lang weten:

Lachende mensen

  • zijn gezonder
  • zijn socialer en hebben hechtere vriendschappen
  • zijn ontspannender
  • hebben meer succes in hun leven en carrière

Lachen

  • vermindert de stress en verhoogt de weerstand van het lichaam
  • doet het bloed sneller pompen, waardoor ook de hersenen meer zuurstof krijgen en je concentratie-, leer- en adaptieve vermogens toenemen
  • verhoogt de adrenaline, waardoor je alerter en creatiever bent

 

Een bulderende lach, van diep onderuit je buik, waarbij je letterlijk buikpijn van het lachen krijgt, dat is de ideale lach.

Een paar minuten van een dergelijke lach per dag staat gelijk aan 10 minuten intensief roeien.

 

Als je zo naar de lach kijkt, zijn wij als volwassenen eigenlijk heel vreemd bezig: We doen er alles aan om een kind te laten lachen, we kietelen het, trekken gekke bekken, maken vreemde bewegingen, huren clowns in enz. enz. De lach van een kind is gemeend, authentiek en aanstekelijk. En dat juist vinden wij als volwassenen zo leuk. Een kind lacht gemiddeld 20 keer meer dan een volwassene. En zodra we volwassen zijn ‘mag’ er blijkbaar niet meer gelachen worden. Dan ben je niet serieus en professioneel bezig, dan doe je je werk niet goed en ‘ben je jezelf’ niet!!! Let maar eens op het vele commentaar op onze goedlachse Minister President Mark Rutte. Het gezegde is niet voor niets: Een dag zonder lach is een dag niet geleefd. Lachen moet, lachen is goed. Iedere dag weer!!

 

 

Een voorbeeld uit mijn praktijk

Als coach zat ik een keer bij een oersaaie, serieuze, verplichte, wekelijkse vergadering. Ik zag de meeste aanwezigen met de ogen knipperen, vechtend tegen slaapaanvallen. Een enkeling greep nog maar eens naar de koffiekan in de hoop dat de cafeïne zijn verkwikkende werk deed. De voorzitter ging onverdroten verder met zijn verhaal. Ik merkte dat niemand echt betrokken was bij het onderwerp. Brutaal heb ik ingegrepen en de vergadering laten schorsen. “We gaan even 5 minuten lachen”, gaf ik nonchalant aan. Groot protest van de voorzitter, die zo abrupt was onderbroken; Commentaar van de meerderheid, die half slapend op de klok keek en zachtjes mompelden: “Nu gaat het nog langer duren”. Slechts een paar mensen grinnikten en keken nieuwsgierig de kamer rond, benieuwd hoe deze interventie zich zou ontwikkelen. Ik besefte dat ik een gedurfde ingreep had gepleegd, maar moest nu wel doorzetten. Nadat het meeste gemopper wel gedaan was, zijn we begonnen. Hoe je uiteindelijk kunt lachen beschrijf ik in onderstaande oefening. We hebben uiteindelijk geruime tijd werkelijk gebulderd van het lachen. Gelachen om niets en om onszelf. Na ongeveer 10 minuten waren we uitgelachen en vervolgde de voorzitter zijn vergadering. Iedereen was ontspannen en aanwezig, het hoofd was leeg en de vergadering werd veel aantrekkelijker. Bij de rondvraag werd de suggestie gedaan om in het vervolg altijd een dergelijk ‘intermezzo’ op de agenda te zetten. Glimlachend werd deze suggestie aangenomen.

 

Een leuke oefening

Ik heb nog een leuke, eenvoudige oefening, die je in je eentje kunt doen, in alle beslotenheid, of juist in een groep (tijdens vergadering, presentatie, werkoverleg, workshop, client-event, feestje, training, op je werkplek of gewoon op een familiebijeenkomst). Eigenlijk kan het op elke plaats en op elk tijdstip. En altijd met succes.

Ga met alle aanwezigen staan. Zorg ervoor dat iedereen gemakkelijk staat en genoeg ruimte om zich heen heeft. Concentreer je en laat je lichaam lekker ontspannen. Rol je hoofd zachtjes rond. Schut je armen losjes langs je lichaam en leg vervolgens je handen op je onderbuik (daar waar straks de buikpijn begint). Adem een aantal keren diep in en terwijl je inademt trek je je schouders hoog op, tot aan je oren. Bij het rustig uitademen begin je te lachen: “ha-ha-ha-ha”. Kijk nu één van de aanwezigen eens indringend aan. Je begint al te lachen om dit zotte gedoe! In eerste instantie zal die lach nog wat gekunsteld aanvoelen, maar lach door!!! Houd je handen op de buik. Je zult merken dat iedereen zich steeds vrijer gaat voelen en dat de lach intenser wordt. Zorg dat die lach van diep onder uit je buik komt. Het schuddebuiken is begonnen. Het gaat nu helemaal vanzelf. Het gaat bij iederéén vanzelf en de ruimte vult zich met diepe, bulderende lachen. Alleen dat al is zo aanstekelijk. Je voelt de buikpijn komen, maar stoppen met lachen lukt niet meer.

Ik weet dat je nu, alleen al bij het lezen van deze oefening, een glimlach op je gezicht hebt. Leuk hè, en je hebt de oefening nog niet eens gedaan. Probeer het maar. Succes verzekerd. Ik wens je veel ‘buikpijn’ en ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Laat het mij vooral weten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.