Beweging: Symptomen

Bukken, tillen, zitten en lopen. Het zijn dagelijkse activiteiten waar normaal niemand eigenlijk bij stilstaat. Totdat zich klachten ontwikkelen. Bewegingsklachten kunnen gemakkelijk ontstaan door een verkeerde houding, overbelasting of spanningen of stress. En die bewegingsklachten gaan veel verder dan je in eerste instantie zou denken.

In onze moderne maatschappij zitten we vooral. Een heel groot deel van onze dagelijkse tijd brengen we zittend door aan een tafel of bureau, in de auto of hangend in de bank voor de TV). Het zitten wordt ook wel de nieuwe welvaartsziekte genoemd.

Al deze verkeerde houdingen, maar ook de overbelasting, en spanning en stress teisteren ons lichaam. Ons lichaam probeert zich aan de ‘nieuwe’ situatie aan te passen, maar dat lukt niet. Bijvoorbeeld: Door het vele zitten zullen bepaalde spierbundels in bovenbenen en bekken krimpen. Bij staan en lopen worden deze spieren dan extra opgerekt en wordt lopen en staan bemoeilijkt en pijnlijk.

Een juiste lichaamshouding en goede beweging voorkomen onnodige fysieke klachten.

Veel voorkomende  klachten van een slechte lichaamshouding

Uit onderzoek blijkt dat mensen tegenwoordig gemiddeld 12-16 uur per dag zitten! Monotoon werk, langdurig in dezelfde (vaak verkeerde) houding zitten en slecht werkmateriaal zijn de grootste boosdoeners voor houdingsklachten.

Hieronder beschrijven we enkele veel voorkomende klachten als gevolg van een verkeerde lichaamshouding. Vaak merk je deze klachten als eerste.

(Chronische) pijn aan de nek, schouder en rug
  • De meest voorkomende pijngebieden zijn: onderrug, nek, schouder en ook de pols.
  • Een slechte houding kan na verloop van tijd een storing in de wervelkolom veroorzaken. Dit kan leiden tot spanning in de gewrichten. Als de ruggengraat zich in een verkeerde houding bevind, moet het gewicht of de spanning opnieuw worden verdeeld om de slechte houding te compenseren.
Voet, knie en heup
  • Gewrichten kunnen overbelast raken door (langdurig) te grote belasting, verkeerde bewegingen, spanning en een verkeerde lichaamshouding.
  • Door een verkeerde houding zal het lichaam willen compenseren. Dat betekent dat bijvoorbeeld een scheefstand wordt gecompenseerd door een andere houding. Hierdoor kunnen zich klachten ontwikkelen op geheel andere plaatsen in het lichaam (bijvoorbeeld knie of enkel).
Algehele stijfheid van het lichaam
  • Langdurige spanning en stress kunnen een overbelasting van de spieren veroorzaken. Als spieren gespannen blijven en zich niet voldoende kunnen herstellen zul je je stukken minder soepel kunnen bewegen;
  • Door langdurige spanning en stress kan het bindweefsel gaan verstarren. Daarmee verdwijnt ook de souplesse die je gewend was en zul je een algehele stijfheid ervaren.
(Spannings)hoofdpijn
  • Hoofdpijn is meestal een indirecte reactie op een andere klacht. Zo ervaren medewerkers die veel zitten en (langdurig) met de computer werken (door een slechte houding) veel spanning in de nek, schouder en rug. Deze spanning kan doorwerken naar het hoofd en spanningshoofdpijn veroorzaken.
  • Hoofdpijn kan ook worden veroorzaakt door (langdurige)  gespannenheid van het bindweefsel. Met name in de nek, schouder en onderhoofd.
Spijsvertering en ademhaling
  • Verkeerd zitten zorgt voor vernauwing van het hart, de longen en de darmen. Dit kan resulteren in een minder effectieve spijsvertering.
  • Door een slechte houding kunnen de longen niet maximaal functioneren. Dit beperkt de doorbloeding waardoor het moeilijker is om voldoende diep te ademen.
Hernia
  • Een rughernia wordt vaak toegeschreven als gevolg van een slechte lichaamshouding. Een hernia komt vaak voor in het gebied van de ruggengraat tussen de ribben en heupen. Dit kan veel pijn en beperkingen opleveren.
  • Beknelling van spieren of zenuwen kan resulteren in gevoelloosheid in je armen, rug en/of benen.
Verlaagd energieniveau en depressie
  • Als het lichaam gedurende een langere periode in dezelfde positie blijft, vertragen de interne processen. Als gevolg daarvan kan het energieniveau dalen.
  • Vanwege een tekort aan energie kunnen mensen sneller geïrriteerd raken en zich moe voelen. Op langere termijn kan dit zorgen voor depressieve gevoelens en extra stress.