Burnout: Workshop

Wilde verhalen of serious business

Achtergrond

Volgens het CBS en TNO heeft ca. 16% van de beroepsbevolking (dat is 1,4 miljoen) een burnout of ervaart deze groep ernstige burnoutklachten.  Het gemiddelde arbeidsverzuim wegens burnout is circa 11 maanden (ca. 250 werkdagen) en de directe kosten worden geschat op minimaal €250 per dag. Hierbij zijn de indirecte kosten (zoals vervanging) en de extra (sociale) druk op collega’s en teams niet meegenomen. Burnout kost het Nederlandse bedrijfsleven inmiddels minimaal 2,7 miljard. En over het algemeen wordt de werkgever verantwoordelijk gehouden en liggen de lasten dan ook bij hem.

Een burn-out is dus kostbaar, duurt lang, is erg heftig voor alle betrokkenen (de medewerker die het ervaart, de collega’s, leidinggevende en werkgever). 

Tijd dus om meer inzicht te krijgen in de achtergrond van burnout, de ‘wilde verhalen’ te ontzenuwen, maar vooral ook om na te gaan hoe burnout is te voorkomen.

Doel

Wij willen graag onze (meer dan 15 jaar) ervaring met burnout delen. In deze (interactieve) workshop zullen wij onder meer antwoord geven op onderstaande vragen. Daarbij richten we ons continue op het perspectief van zowel de uitgevallen persoon als de direct betrokken collega, werkgever en leidinggevende.

  • Wat is een burnout nu precies en wat zijn de “wilde” verhalen;
  • Wat zijn de ‘risicogroepen’;
  • Hoe herken je een burnout – (on)zichtbare signalen en symptomen;
  • Wat kun je zelf doen en welke initiatieven heb jij (met jouw team) al genomen;
  • Wat moet je vooral niet doen of zal beslist niet helpen;
  • Wat zijn onze ervaringen en wat is onze specifieke aanpak van burnout;
  • Wat kun je gezamenlijk in jouw team of organisatie doen om burnout te voorkomen;
  • Wat zijn de toekomstverwachtingen ten aanzien van burnout.

Doelgroep

Deze workshop is speciaal samengesteld voor werkgevers, managementteam, leidinggevenden, HRM- en ARBO-professionals. Maar ook medewerkers die meer willen weten over burnout of zelf al burnout klachten ontwikkelen zijn natuurlijk van harte welkom.

De workshop is ook uitermate geschikt als in-company training, team development of (onderdeel van) een afdelings-event.

Resultaten

In deze interactieve workshop krijg jij (als werkgever, manager, HRM-professional of zelfs als team) inzicht en handvatten aangereikt om een burnout eerder te signaleren en daarop adequaat te kunnen reageren en anticiperen. 

Bovendien leer je hoe je op een goede manier om moet gaan met een medewerker of collega die dreigt uit te vallen, reeds thuis zit met een behoorlijke burnout of die na een lange herstelperiode weer terug is op de werkvloer.

Ook biedt de workshop natuurlijk een goede basis om beleid te ontwikkelen en concrete, preventieve acties te ondernemen om burnout in jouw team of organisatie te reduceren en te voorkomen.

Werkwijze

Deze workshop is interactief van aard. Natuurlijk nemen wij het voortouw en brengen wij onze kennis en langdurige ervaring in. Maar er is ook volop ruimte om de ervaringen en inzichten van andere deelnemers met elkaar te delen.

Duur

Deze interactieve workshop duurt één dagdeel van circa 3 uur. Bijvoorbeeld:

  • ochtend: van 09:30 tot 12:30 uur
  • middag  : van 14:00 tot 17:00 uur

Voor een in-house workshop kunnen de tijden natuurlijk worden aangepast.

Kijk voor actuele data op onze agenda.
Of neem vrijblijvend contact met ons op voor het maken van een afspraak.

Deelnemers

Minimaal 8; maximaal 40 deelnemers per groep.

Kosten

€95 per deelnemer; excl. 21% BTW, inclusief koffie / thee.
Voor in-company workshops gelden speciale tarieven per workshop.

Begeleider

André ten HaveAndré ten Have

André is directeur van ICMC De Bron en ontwikkelde, samen met zijn team de unieke aanpak voor burnout. Zelf begeleid hij regelmatig burnout cliënten. Als voormalig verandermanager kent André organisaties van binnen uit en heeft hij veel ervaring in het begeleiden van workshops en trainingen. 

Naast André zal er ook een relevante bijdrage zijn van een of meerdere professionals uit het team van ICMC De Bron.

Inschrijven