Leefstijl: Tips & Adviezen

Maar hoe doe je dat dan, een gezonde leefstijl?

Je hoeft daarvoor niet het roer compleet om te gooien en een “fitgirl”, “bodybuilder” of “health goeroe” te worden.

Soms kun je al volstaan met een aantal kleine veranderingen. Door slechts een aantal kleine aanpassingen te maken in je dagelijkse routine, is het al mogelijk om gezonder bezig te zijn.

Hieronder delen we wat tips!

Voeding en gewicht
  • De verhouding tussen de verschillende voedingsgroepen: het meeste groenten, vervolgens een ruime hoeveelheid eiwitten, dan vetten en fruit.
  • Eet wat het seizoen je biedt.
  • Eet meer groenten bij avondmaaltijd om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.
  • Beter 2 maal per week goed vlees, dan 7 maal een slechte portie.
  • Gebruik zoveel mogelijk het gehele product, (‘whole food’) en geen light, vetarm of zelfs vetvrije producten. Vet remt de opname van suikers en Aspartaam heeft enorm veel nadelen.
  • Eet zoveel mogelijk volkoren producten en verse biologisch dynamisch, ecologische of “wilde” producten.
  • Vermijd zoveel mogelijk voeding met conserveringsmiddelen en kleur-, geur- en smaakstoffen.
  • Eet veel groenten verdeeld over alle maaltijden; dus 2-3 keer per dag. Dit kan in de vorm van salade, soep, smoothie, puree, restjes van de vorige avond die je verwerkt in je ontbijt.
  • Koken, stomen of fermenteren maakt groenten makkelijker verteerbaar. Liever stomen.
  • Vries door jezelf bereide maaltijden gewoon in. Het scheelt je tijd om te koken.
  • Neem een stuk fruit als tussendoortje in plaats van een koek.
  • Begin ochtend met 2-3 glazen lauw water, liefst met citroensap of appelazijn. Drink gedurende de dag met regelmaat een glaasje water (op kamertemperatuur). Water met vers fruit of met verse kruiden erin zijn heerlijk.
  • Drink geen of maximaal 1 glas alcohol  per dag.
  • Sla de frisdrank eens over en neem in plaats daarvan een glas water of een kop thee.
Beweging
  • Als je tijd hebt voor de social media (zoals facebook), heb je ook tijd om te bewegen…!
  • Parkeer je auto een straat verder wanneer je naar je werk gaat, zodat je een langere afstand wandelt.
  • Pak de fiets voor afstanden korter dan 5 kilometer!
  • Maak ’s avonds nog een ‘ommetje’. Goed voor je nachtrust en voor je relatie/vriendschap als je samen wandelt!
  • Beweeg met de nodige gevarieerdheid. Vaak neigen we naar een zelfde soort beweging, waardoor we bepaalde spiergroepen te weinig belasten en andere juist te veel.
  • Spieren zijn organen met heel veel mitochondriën. Ze zijn onze energieproducenten.
  • Eerst bewegen, dan eten. Je reserves worden dan aangesproken. Nuchter bewegen zorgt ervoor dat de goede stoffen uit voeding beter geselecteerd kunnen worden en dat vetreserves steeds vernieuwd worden.
  • Probeer zoveel mogelijk buiten (of met de ramen open) te bewegen en te sporten.
  • Wissel dagen met intensievere training af met dagen dat er minder intensief wordt bewogen. Afwisselende intensiteit zorgt voor een verbetering van de conditie.
  • Beweeg op natuurlijke ondergrond en omgeving.
  • Bewegen is must, sporten mag!
Sociale activiteiten
  • Ga samen met iemand anders wandelen, dansen of fietsen.
  • Maak een afspraak om bij familie, vrienden, buren of kennissen op bezoek te gaan, of ze bij jouw thuis uit te nodigen. Dat hoeft niet gelijk met een uitgebreid etentje of zo!
  • Wordt lid van een vereniging waarbij je (nieuwe) mensen kunt ontmoeten (sport, hobby, tuinieren, lezen, zang, kaarten etc).
  • Maak gewoon eens een praatje op straat (je zult versteld staan naar de resultaten).
  • Maak in de pauzes op je werk eens een wandelingetje met je collega’s.
Dagritme en slaap
  • Zorg voor voldoende slaap per nacht, ga eens een half uurtje eerder naar bed.
  • Leg je telefoon wat vaker weg en bijvoorbeeld ’s nachts niet op je slaapkamer.
  • Lees een boek of inspirerend artikel, luister naar een podcast of vrolijke muziek. Dit heeft invloed op je slaapkwaliteit en geluksgevoel.
  • Zorg voor voldoende daglicht en beweging om ‘s avonds optimaal te kunnen slapen.
  • Zorg ervoor dat je volledig ontspannen naar bed gaat. Geen TV, PC, tablet of mobiel meer, minstens een half uur voor het slapen gaan.
Ontspanning
  • Zorg voor minder stress door voldoende ontspanning in te plannen.
  • Maak gebruik van de pauzes op werk; maak een wandeling of klets met een collega.
  • Neem tijd voor het uitoefenen van je hobby’s.
  • Neem met enige regelmaat een pauze tussen activiteiten door en richt je dan even op geheel andere zaken.
  • Doe eens een ontspanningsoefening.
Zingeving
  • Overweeg eens vrijwilligerswerk te gaan doen, zeker als je niet (meer) werkt. Uiteraard moet dat werk wel bij je passen.
  • Vraag eens aan een (oudere) buurvrouw / -man of je iets voor haar / hem kunt doen.
  • Zoek, samen met partner, vrienden, buren e.d. een activiteit waarmee je jouw omgeving, buurt etc. kunt helpen.