SOLK: Tips & Adviezen

Bij Somatische Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) is de uiteindelijke en echte oorzaak vaak moeilijk te achterhalen.

Bij ICMC De Bron hebben wij inmiddels ruim 15 jaar ervaring met SOLK. Wij hebben onze ruime kennis en historie op dit gebied samengevoegd met de ervaringen van onze cliënten in de loop der jaren. Deze bundeling levert onderstaande tips en adviezen op ter ondersteuning van mensen met onverklaarde lichamelijke klachten.

(tijdelijk) dagboek

Om de werkelijke oorzaak te vinden is het belangrijk dat je een patroon leert te herkennen. Daarvoor is een ‘dagboekje’ een handig hulpmiddel. Schrijf daar jouw bevindingen van het moment in, zoals:

  • Waar en wanneer ervaar je de klachten;
  • Waar en wanneer ervaar je de klachten juist niet;
  • Wat zijn de omstandigheden als je klachten hebt;
  • Welke gedachten heb je bij deze klachten;
  • Wat is jouw (primaire) reactie op de situatie;
  • Hoe reageert jouw omgeving dan.
Plan

Maak, op basis van deze patronen een plan.

  • Wat kan / moet ik veranderen om de kans op klachten weg te nemen of te minimaliseren;
  • Hoe kan ik anders reageren op de klachten (bijvoorbeeld: als de klacht zich voordoet ga ik door met bewegen, maar let ik meer op een ontspannen houding);
  • Hoe betrek ik mijn omgeving op een positieve manier bij mijn klachten.
Aanvaard de situatie
  • Vechten tegen een bepaalde situatie heeft geen zin. Het brengt je alleen verder van huis. Aanvaard de situatie zoals die is, en probeer vandaar uit constructieve acties te ondernemen;
  • Praat erover en maak het bespreekbaar in jouw omgeving (familie, vrienden, omgeving, werk e.d.). Dat maakt het voor jezelf gemakkelijker, en anderen kunnen er rekening mee houden en je zo nodig ondersteunen.
Integrale gezondheid

Het is wellicht gek om aan een integrale gezondheid te denken terwijl je onverklaarde klachten ervaart. Maar voor je totale gezondheid is het belangrijk dat je al jouw gezondheidsproblemen aanpakt. Wanneer je je fitter voelt, voel je je ook sterker en kun je veel meer aan.

  • Zorg voor voldoende en goede nachtrust;
  • Probeer voldoende te bewegen, zonder te ‘overspannen’;
  • Neem op tijd pauzes en rust;
  • Eet gezond en gevarieerd;
  • Rook niet, drink met mate en gebruik geen drugs.
Gedachten en gevoelens

Zoals gezegd gaan wij ervan uit dat lichaam en geest elkaar beinvloeden. Dat houdt ook in dat de geest, jouw gedachten en emoties van belang zijn bij jouw fysieke klachten.

  • Probeer op een andere, positieve manier naar je situatie te kijken;
  • Positieve gedachten kunnen je helpen om moed en vertrouwen te herstellen;
  • Probeer aandacht te hebben voor (kleine) dingen om je heen;
  • Probeer over je zorgen en gevoelens te praten. Dat is belangrijk en lucht op. Wanneer je jouw zorgen met anderen deelt, kan dat de spanning wegnemen;
  • Zorg ook voor afleiding en ontspanning.