Stress: Symptomen

In stress-situaties wordt een extra hoeveelheid van de hormonen adrenaline en cortisol aangemaakt. Bij langdurige stress, of bij vele frequente momenten van stress is het lichaam niet meer in staat om te herstellen. Het cortisolniveau blijft dan te hoog en er ontstaan stressklachten zoals gevoelens van onrust, gejaagdheid, chaotisch gedrag, vergeetachtigheid en slaapproblemen.

Voorbeelden

Deze stressklachten kunnen zich op vele manieren uiten. Vaak in aspecten die je helemaal niet van jezelf herkent.

  • Je voelt je nerveus en gespannen;
  • Ook zonder extra inspanning is je hartslag hoger en je ademhaling sneller en oppervlakkiger;
  • Je hebt vaker hoofdpijn en buikpijn;
  • Je nek en schouders zijn stijver en meer gespannen;
  • Je slaapt slechter;
  • Je stemming en gemoedstoestand veranderen in negatieve zin;
  • Je wordt prikkelbaar, sneller geïrriteerd en zelfs ook cynisch;
  • Je ontwikkelt een negatief gedachtepatroon;
  • Je wordt lusteloos en vermoeid;
  • Je wordt stiller in gesprekken.
Verdere effecten

Deze klachten kunnen je afweersysteem aantasten, waardoor je bijvoorbeeld vatbaarder wordt voor verkoudheid, griep en andere ziekteverschijnselen. Ook zal het effect hebben op jouw relatie met anderen (partner, vrienden, collega’s). Het kan ertoe leiden dat je je steeds meer terugtrekt uit je sociale omgeving.