Stress: Tips & Adviezen

Met een gezonde dosis stress kun je goed presteren en kun je goed, geconcentreerd en efficiënt werken. Zolang de spanning maar ‘tijdelijk’ is en jouw lichaam voldoende tijd heeft om te herstellen is er niets aan de hand.

Om te voorkomen dat (ongezonde) stress zich opstapelt, zich verdere stressklachten ontwikkelen of zelfs Burnout om de hoek komt kijken tref je hieronder een aantal tips en adviezen aan:

Goede balans tussen spanning en ontspanning
  • Zorg voor een goede balans tussen spanning en ontspanning.
  • Deel je (werk)activiteiten op in kleinere partjes en wissel die geregeld af met een ontspannende activiteit (bijvoorbeeld: even staan of lopen).
  • Je hebt de neiging om maar door te gaan, maar een korte ‘pauze’ zorgt echt voor betere prestaties en minder werkdruk.
  • Leer je hoofd leeg te maken, rust te zoeken en meer te leven in het heden met Mindfulness of Meditatie.
Vaker ‘Nee’-zeggen
  • Mensen die moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen hebben een grotere kans op stressklachten. Alleen al om jezelf te beschermen en serieus te nemen zul je vaker ‘nee’ moeten zeggen.
  • Of vraag bedenktijd als je collega of manager je overvalt met vriendelijke verzoeken.
  • Geef jezelf complimenten of beloon jezelf als het je gelukt is om gemeend ‘nee’ te zeggen. Het kan je heel veel tijd en energie opleveren.
Accepteer het resultaat
  • Heb je er alles aan gedaan, of kun je er niets meer aan doen. Laat het dan gaan in je gedachten.
  • Maak je er niet meer druk om en accepteer het resultaat. Door deze acceptatie zul je meer rust ervaren en kun je gemakkelijker nieuwe taken beginnen.
Stel realistische (tussen)doelen
  • Door realistische, haalbare doelen te stellen kun je ervoor zorgen dat je jezelf niet overvraagt. Wanneer je de lat te hoog legt, loop je het risico je doelen niet te behalen en met een teleurgesteld gevoel achter te blijven.
  • Deel je klus in kleine taken in. Met ieder behaald tussendoel kun je trots zijn op jezelf en kom je dichter bij je einddoel.
Zorg voor voldoende slaap
  • Slaap is heel belangrijk om je lichaam en geest te herstellen. Goede slaap draagt bij aan een uitgerust en fit gevoel.
  • Zorg er dus voor dat je goed slaapt. Ga eens een uurtje eerder naar bed.
  • Zorg ervoor dat je volledig ontspannen gaat slapen. Geen TV, PC, tablet of mobiel meer, minstens een half uur voor het slapen gaan.
  • Leg je telefoon bijvoorbeeld ’s nachts niet op je slaapkamer.
  • Je kunt veel doen om goed te slapen. Van ontspanningsoefeningen  tot je slaapkamer goed ventileren voordat je gaat slapen.
Stop met piekeren!
  • Blijf niet piekeren, maar los je problemen daadwerkelijk op. Blijf je vaak malen over problemen? Piekeren is het voorportaal van handelen.
  • Door te piekeren blijf je in loepjes denken en kom je niet tot een oplossing. Leer dus om, in plaats van te blijven nadenken over een probleem, je probleem daadwerkelijk in kaart te brengen en vervolgens op te lossen.
  • Als dit niet mogelijk is, probeer het dan los te laten: je kunt er immers toch niets aan veranderen.
Meer bewegen
  • Bewegen versterkt lichaam én geest. Er zijn talloze voordelen: je humeur verbetert, je raakt beter bestand tegen (werk)stress en je voelt je fitter.
  • Probeer minimaal vijf dagen in de week een half uur te bewegen. Je kunt hierbij  denken aan hardlopen, wandelen, zwemmen,  tuinieren e.d..
  • Je kunt extra beweging ook gemakkelijk in je dagelijks leven inpassen door een aantal kleine aanpassingen te maken. Pak bijvoorbeeld wat vaker de fiets als je boodschappen gaat doen, of neem vaker de trap in plaats van de lift.
Stel prioriteiten
  • Neem ’s ochtends even 5 minuten de tijd om het werk van die dag op een rij te krijgen. Al die kleine taken die moeten gebeuren die dag en waarvan je bang bent dat je ze vergeet, geven veel onrust in je hoofd. Op papier liggen ze vast en krijg je overzicht.
  • Bedenk hoe belangrijk elke taak is. Moet het echt vandaag? Het aantal taken voor vandaag moet wel realistisch en haalbaar zijn.
Matig je koffie- en alcohol gebruik
  • Je voelt je tijdelijk beter wanneer je koffie of alcohol drinkt, maar op de lange termijn zal je je juist beter voelen wanneer je hiermee matigt. Je zult je fitter gaan voelen en meer energie krijgen.
Doe leuke dingen
  • Je mag – en moet zelfs op zijn tijd – leuke dingen doen. Sta je zelf dat toe!. ‘Dwing’ jezelf ertoe als je er in eerste instantie geen zin in hebt. Het helpt je om je batterij weer op te laden en al je zorgen even van je af te schudden;
  • Spreek buiten werktijd af met vrienden;
  • Pak een hobby van vroeger weer op of kijk een goede film.